Opera på hjul intar Kävlinge – Malmö Operas lastbilsturné med “Falstaff” rullar in i eftermiddag
- Jens Grip
- 7 juni
- 2 min läsning
I dag klockan 16 förvandlas en lastbil till en mobil operascen i Silverforsen Folketspark Kävlinge. Det är Malmö Operas populära sommarturné som stannar till med en komprimerad version av Giuseppe Verdis komiska opera “Falstaff” – och den bjuder på både skratt och samhällsspegling.

Vi har intervjuat Emma Svetelius, en av sångarna i ensemblen spelandes Meg Page, berättar
att det klassiska verket om den självgode Falstaff har bearbetats till ett underhållande och tillgängligt enaktsspektakel på cirka en timme. ”Originalet är nästan tre timmar långt, men här har vi skalat bort alla roller som inte är väsentliga. Resultatet är en snärtig och fartfylld föreställning med starkt kvinnligt perspektiv,” säger hon.
Opera utan orkesterdike
Att spela på en lastbilsscen innebär en helt annan närhet till publiken. “Vi står mitt ibland dem, det finns inget orkesterdike att sjunga över. Det blir mer direkt och naturligt,” berättar Emma. Istället för klassisk akustik används mikrofoner som plockar upp rösten nära munnen en utmaning för den skolade operarösten, som är tränad för att nyttja akustiken i operasalen för att höras.

En föreställning i 50-talsstil
Föreställningen har flyttats från medeltidens England till 1950-talets framtidsoptimistiska miljö – en tid då nya samhällsklasser växte fram. “Det är en slags clash mellan adel och nyrika, vilket gör berättelsen aktuell även idag,” förklarar Emma. Kostymerna flirtar med tidens stil och väcker associationer till filmer som Grease snarare än klassisk opera.
För sångarna är det alltid spännande att närma sig en ny roll – musikaliskt lär man sig verket först, men hur rollen kommer att gestalta sig på scen vet man ofta inte förrän långt senare. “Vi får inte alltid veta direkt hur regissören och det konstnärliga teamet tänker porträttera karaktärerna,” berättar Emma Svetelius. Det kan innebära stora förändringar från repetition till färdig föreställning. Kostymproven kommer ofta sent i processen, vilket påverkar både kroppsspråk och rörelsemönster. “Kläderna styr mycket – hur man rör sig, hur man förhåller sig till andra på scen – och det är först när man övar med hela kostymen på plats som helheten faller på plats.”
Kävlinge – en plats med publikglädje
Turnén, som syftar till att göra opera tillgängligt i hela Skåne, besöker både små och stora orter. Emma har fina minnen av tidigare besök i Kävlinge den gången med Carmen på Kävlinge Kulturscen: ”Jag minns en engagerad publik och ett varmt mottagande. Det känns alltid som att någon här har tänkt till – det gör en glad som artist.”
På frågan om varför det är viktigt att komma till mindre orter svarar Emma att det handlar om att bryta barriärer. ”Alla kanske inte kliver in på operahuset i Malmö, men när vi kommer till deras torg är det lättare att ta det där första steget. Det är en chans att uppleva något helt analogt, utan skärmar och distraktioner.”
Fascinationen för opera började i körlivet
Emma Svetelius fann sin väg till operan via körsång och en slumpartad rekommendation från sin körledare. ”Jag pluggade egentligen molekylärbiologi men hamnade på operaskola – och blev kvar. Det gör något med själen att sjunga så här,” säger hon med ett leende.
Kl 16.00 7:e Juni spelföreställningen, inträdet är gratis.





